Az OPERA és az SZFE hallgatóinak közös előadása az Ódry Színpadon

odryszfesarga

A RingFeszten 2018. május 10-től közel két héten át a mesterre ható, illetve zeneileg belőle táplálkozó komponisták művei szólalnak meg – színpadra állítva, koncertszerűen vagy épp a filmvásznon.

 

A Fesztivál részeként megvalósuló premierek közül a május 11-i Örömünnep című előadás a Wagnerre is ható Johann Sebastian Bach világi kantátáit ágyazza színpadi rendezésbe. A produkció a szerzemények korabeli előadási szokásait megjelenítő történet keretében, montázsszerűen mutatja be a mester öt kevésbé ismert alkotását, az ősbemutató középpontjában a Herkules-kantátaként ismert tanmese áll. A Színház- és Filmművészeti Egyetemmel és a Magyar Képzőművészeti Egyetemmel együttműködésben megvalósuló darab fiatal hallgatók közreműködésével valósul meg: Tarnóczi Jakab rendező Ascher Tamás osztályában, a látványtervező Mikes Anna pedig Zeke Editkezei alatt tanul. Az Ódry Színpadon látható előadásban az Opera válogatott szólistái, Bakonyi Marcell, Balczó Péter, Busa Gabriella, Cser Krisztián, Ducza Nóra és Rácz Rita működnek közre, a zenekart Oberfrank Péter vezényli.

A Magyar Állami Operaháznak nem csupán a múltban megírt művek bemutatása, ápolása a célja, serkenteni és támogatni kívánja új alkotások létrejöttét is. Így született meg a Siegfried-idill, avagy Egy barátság vége című színmű is, amelyre az Opera Szálinger Balázs József Attila-díjas költőt és drámaírót kérte fel. A címben megjelenő és a darabban is fontos szerepet játszó szimfonikus Wagner-mű, a Siegfried-idill szerepeltetése ellenére a produkció prózai előadás, ami szintén az Ódry Színpadon debütál május 13-án. A Wagner és Nietzsche kapcsolatáról, valamint a filozófus Wagner lánya iránt érzett, de titkolt szereméről szóló alkotás koncepciója Ókovács Szilveszter, rendezői kivitelezése Kálloy-Molnár Péter nevéhez fűződik. Wagner, Nietzsche, Cosima és Elisabeth (Nietzsche húga) szerepében Kőrösi András, Csémy Balázs, Schell Judit és Létay Dóra láthatók. Az Opera Zenekart a kísérleti előadásokban gyakran előforduló Köteles Géza vezényli, a Pokhodnykh Ellina és Kovács Noel Ágoston által táncolt betéteket Venekei Marianna koreografálta.

A német zeneirodalom két nagyhatású szerzője, a maga korában is elismert Albert Lortzing és az utókor számára már nélkülözhetetlen Franz Schubert egyfelvonásosai is színre kerülnek május 17-én az Ódry Színpadon. Schubert A négy évig tartó őrség című operája, mely – bár igen korai mű – csak a szerző halála után 68 évvel debütált a színpadon, és újabb 122 év múltán szólal meg először Magyarországon. A fesztivál több produkciójához hasonlóan az Opera ezúttal is lehetőséget biztosít a műfajra fogékony egyetemi hallgatóknak, hogy saját elképzeléseik alapján vigyék színre a művet, így a daljáték Tárnoki Márk rendező és Kuti Letícia látványtervező koncepciójában, magyar nyelven hallható. A szökevény francia katona büntetéstől és szerelemtől való menekülése után szintén párkapcsolati húzd meg, ereszd meg következik: Lortzing Az operapróba című alkotása. A színház a színházban, pontosabban opera az operában-helyzet izgalmas feladatát Szokol Judit rendező oldja meg látványtervezője, Devich Botond közreműködésével. A darabokban a Magyar Állami Operaház Énekkarának szólistaként is helytálló művészei lépnek színpadra. Az Opera Zenekart Erdélyi Dániel dirigálja.