FÜGGÖNY

Sardar Tagirovsky:

FÜGGÖNY

avagy egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála

 

A 17. században járunk. A világot megrengette a Fekete Halál, más néven a pestis. Az éhínség pusztító erejű Európában és a háborúk sem kímélik a térséget. Majdnem világvége.

De történetünk nem erről szól, hanem egy színházi társulatról, amelynek semmi köze nem volt semmihez, így tulajdonképpen mindenből kimaradt, akár napjainkban.

De ez sem fedi a teljes igazságot, hiszen a mi főszereplőnk az a társulat, amely Franciaországban tevékenykedik XIV. Lajos udvarában és ezért még fizetést is kap. Abban a bizonyos 17. században járunk, amelyben Pablo Picasso még nem fest, Peter Brook még nem rendez, Mihail Bulgakov pedig nem ír erről a bizonyos színházi társulatról, hiszen még egyikük sem él. Az általunk ismert szabadpiaci verseny és a kapitalizmus eszménye, a hozzátartozó hordozható telefonos önarckép fogalma még nem létezik, de Rembrandt festett és metszett önarcképeinek mennyisége rekordokat döntöget Hollandiában és hatással van Franciaországra is. Franciaországra, ahol Jean-Baptiste Lully, olasz származású barokk zeneszerző vígan komponálja zeneműveit, amelyek átlengik a Versailles-i palota ragyogó termeit, és elérik azokat az irigy füleket is, melyek tulajdonosai dühödten igyekeznek leplezni szégyenüket, amikor magukra ismernek Lully barátjának egy-egy komédiájában. A komédiákban, melyeknek írója, rendezője és egyik színésze az a híres és egyben hírhedt alak, aki társulatunk alapítója, főszereplője és egyben vezetője, aki gyakorlatilag a színpadon hal meg és akinek temetését fű alatt kell intézni, mivel a kor szokása, egyházi és társadalmi elvárásai szerint színészeket nem temethetnek megszentelt földbe.

De a nők legalább már játszhatnak.

Lábra tud állni a színház egy válság után? Tud új értelmet nyerni az élet egy olyan világban, amelyben az alkotó mellőzhetővé válik? Az ember képes beismerni azt, hogy szüksége van a játékra? Szüksége van a játékra?

 

Szereplők: Ács Petra, Bánky Sára, Bartha Bendegúz, Bartos Ágnes, Csarkó Bettina, Csernák Norbert, Horgas Ráhel Anna, Hrisztov Toma, Kedves Csaba, L. Nagy Attila, Podlovics Laura, Szekeres Máté

 

Látvány: Lokodi Aletta

Rendezőasszisztens: Birkenstock Rebeka

Rendező: Sardar Tagirovsky

 

A dráma ezen szövegek felhasználásával (alapján) és/vagy hatására készült:

Moliére: Versailles-i rögtönzés

Moliére egyéb művei

Korabeli dokumentumok

  1. Bulgakov: Képmutatók cselszövése
  2. Bulgakov: Moliere, avagy az álszentek összeesküvése
  3. Bulgakov: Moliére úr élete

Szophoklész: Oidipusz király

Szophoklész: Antigoné

Racine művei

Ariane Mnouchkine elemzése és művei

Emily St. John Mandel: Tizenegyes állomás

William Shakespeare-t érintő dokumentumok, művek, idézetek

Az előadásban szereplő színészek, alkotók improvizációi