VÉRNÁSZ

VÉRNÁSZ

Federico García Lorca

Az V. éves színművész osztály előadása

A Vérnász drámai ballada, balladás tragédia. Elsősorban nem a népies stilizálás a jellemző rá; reális történet bontakozik ki. A szerző a merev feudális megkötöttségekből, az ezeken alapuló normarendszerből merít. E rendben különösen korlátozott a nők élete, a házasság „egy férfi, néhány gyerek, s egy vastag fal közted, s a többi ember közt”. Ettől szenvednek, ez ellen próbálnak lázadni, ebbe törődnek bele Lorca nőalakjai. A férfiak sorsa sem sokkal kötetlenebb, a „becsület” fogalma számukra is megkövesedett, a vérbosszú kötelesség és dicsőség is egyben.
Lorca egyszerű embereket, parasztokat jelenít meg, s az ősit, a primitívet egyesíti a modernnel. A dráma vezérmotívuma a halál és az a titokzatosság, ami az életet és a halált, a férfi és a nő kapcsolatát átjárja. A titokzatosság mögött a teljesen ki nem ismerhető végzet áll, amely determinálja az ember sorsát, s emiatt az ember nem tehet mást, mint hogy követi a végzetet, „a vér útját”, akkor is, ha az egy nő, s akkor is, ha egy vetélytárs férfi képében jelenik meg. Akkor is, ha a nász itatódik át vérrel, s teszi jövőtlenné a túlélők sorsát.
Lorca tudomásul veszi a hagyományok erejét, ismeri és érti a duendét, méltóképpen elsiratja az áldozatokat, de érzékelteti, hogy ennek nem így kellett volna történnie.

Fordította: Illyés Gyula
Dalok: Nagy Norbert
Rendezőasszisztens: Czirák Dániel
Rendező: Horváth Csaba
Osztályvezető tanárok: Marton László, Hegedűs D. Géza, Forgács Péter

HELYSZÍN: HEVESI TEREM
AZ ELŐADÁS HOSSZA: 1 ÓRA 30 PERC SZÜNET NÉLKÜL

ESTE AZ ÓDRYN A BÁRSONYTAFOTA CÍMŰ EGYSZEMÉLYEST LÁTTAM NAGY PETRA BÁBHALLGATÓTÓL

Stuber Andrea: Este az Ódryn a Bársonytafota című egyszemélyest láttam Nagy Petra bábhallgatótól.

  Esterházy Péter Csokonai Lilijének Tizenhét hattyúkja alapján. Nem könnyű ezt a szöveget mondani, hallgatni. Sokat kell tudni hozzáadni a színésznek. Azt éreztem, amit szoktam fiataloknál máskor is, hogy a hangjukat még nem tudják elég széles skálán, gazdagon, változatosan használni. De ezt itt most ellensúlyozta a rendezés – ami természetesen szintén a növendék tehetséges teljesítménye –, amely kompakttá teszi az estét, és keretbe (ketrecbe) foglalja a kerekesszék küllőinek pengésétől a bicikli küllőinek pengéséig. (Fegyveeeeerszünet!) Az öltözők környékén, valami kis előszobában töltöttük a bő egy órát Lilinkkel, aki tökéletesen belakta ezt a kis teret. Egyszerűen, takarékosan, már-már briliánsan használta fel azt a néhány tárgyat, amit igénybe vett: mosdótálat, riói Krisztus-szobor fotót, vizes lepedőt, farmersortot és még néhány satöbbit. Szép munka.

Forrás: stuberandrea.hu